[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Als schrijver hoor je maar zelden iets over het belang van het vinden van je ideale lezer. Het lijkt wel alsof je je enkel mag bezighouden met de kunst van het schrijven; alsof je niet mag nadenken over wat er zal gebeuren wanneer je boek effectief áf is.

Hoewel dat natuurlijk niet het geval is, is het voor veel schrijvers geen evidentie om na te denken over de verkoop van hun boek en de plaats ervan in de markt. Ze beschouwen het als een ver-van-mijn-bedshow, iets waar ze later misschien over zullen nadenken.

Toch is het nuttig om hier al over na te denken tijdens het prille begin van je schrijfproces. Het helpt je namelijk om je project helder te krijgen. En een goede plaats om te starten, is om na te denken over je ideale lezer.

“I can’t write without a reader. It’s precisely like a kiss, you can’t do it alone.” – John Cheever

Wat is een ideale lezer?

Een ideale lezer is een fictieve persoon die zich het meest aangetrokken voelt tot een specifiek boek.

Ja, je leest het goed: een fictief persoon. Geen grote groep, een persoon. Dit roept misschien wat weerstand bij je op? Dat snap ik en ik hoor je het volgende al zeggen: “Mijn boek is voor iedereen! Iedereen kan er iets in vinden wat ze leuk vinden!”

Spijtig genoeg werkt het zo niet. Natuurlijk zijn er voldoende boeken die een breed publiek aanspreken, maar ook die boeken zijn vertrokken vanuit een ideale lezer.

Probeer dus geen boek te schrijven voor iedereen, want niemand beschouwt zichzelf als iedereen, waardoor uiteindelijk niemand je boek leest.

Het belang van het bepalen een ideale lezer

Focus behouden

Je ideale lezer dient ook als leidraad doorheen het schrijfproces. Als schrijver weet je maar al te goed dat je verhaal weleens rare kronkels kan nemen, waardoor je uiteindelijk met een heel ander verhaal eindigt dan het idee waarmee je begonnen ben. Een strak afgelijnde ideale lezer helpt je om je focus te behouden, waardoor je kunt schrijven en herschrijven met een duidelijk doel voor ogen.

Aangesproken voelen

Om een goed verhaal te schrijven moet je weten voor wie je schrijft. Ik geloof er heilig in dat elk goed verhaal een punt heeft dat het wil overbrengen. Dit kan gaan van een cliché, zoals ‘liefde overwint alles’, tot een meer uitgediept punt, zoals ‘politieke corruptie brengt een maatschappij ten val’. Zo’n punt kun je vergelijken met een thema.

Maar niet elke lezer voelt zich aangesproken tot elk thema. En niet elke lezer vindt dezelfde dingen leuk. Anders zouden we allemaal dezelfde persoon zijn, en dat is best saai.

Wanneer je kunt bepalen wie je ideale lezer is, heb je ook een goed idee van de likes en dislikes van deze persoon. Al deze elementen kun je gaan verwerken in het verhaal dat je schrijft, waardoor je ervoor zorgt dat je ideale lezer zich effectief aangesproken voelt tot je boek.

Wie is je ideale lezer? - Mims & Content // mimsencontent.be

Streepje voor in het publicatieproces

Het is een groot pluspunt wanneer je voor een uitgever staat en je exact kunt zeggen wie je ideale lezer is. Als je hier met kennis van zaken over spreekt, zullen redacteurs en uitgevers je sneller als een serieuze schrijver zien. Je toont immers dat je perfect weet wie je ideale publiek is, en dat is de eerste stap om uit te zoeken hoe je ze bereikt.

Visualisatie

Je denkt nu misschien: “Goh, ik wil eigenlijk niet te veel nadenken over de toekomst en over de markt; ik wil dit boek schrijven zoals het in mijn hart zit.” Maar wees gerust, nadenken over je ideale lezer en stilstaan bij hoe de boekenmarkt eruitziet, wil niet zeggen dat je blindelings toegeeft aan de markt en je eigen ideeën overboord gooit.

Integendeel, zie het als een visualisatie-oefening, of als een oefening in het geloof in je eigen vaardigheden. Het helpt je om te visualiseren hoe je afgewerkt boek eruit zal zien. En als je het kunt zien, kun je het ook schrijven.

Het vinden van je ideale lezer

Als je gelezen wil worden, moet je dus nadenken over wie je lezer is. De oppervlakkige zaken, zoals hoe oud ze is, of welke haarkleur ze heeft, zijn niet het belangrijkst. Nee, het gaat om uitzoeken wat je lezer wil, en dat op het diepst mogelijke niveau.

Natuurlijk is het niet simpel om meteen naar dat diepe niveau te duiken en te graven naar iemands angsten en verlangens. Daarom begin je zo algemeen mogelijk – met leeftijd en demografie -, om daarna steeds dieper te gaan, tot je je ideale lezer vanbinnen en vanbuiten kent.

Begin algemeen: demografie

Begin met de makkelijkste kenmerken; is je ideale lezer een man of een vrouw? Hoe oud is hij/zij? Vooral die leeftijd is belangrijk. De meest algemene categorisatie van boeken gebeurt namelijk op basis van de leeftijd (vb. kinderboeken, young adult, new adult, volwassenen,…)

Naast de sekse en leeftijd van je lezer kan het ook nuttig zijn om na te denken over de sociale demografie waartoe je ideale lezer behoort. Is je hoofdpersoon bijvoorbeeld een biseksueel tienermeisje? Dan kan je ideale lezer weleens lid zijn van de LGBTQ+-gemeenschap.

Dieper graven: interesses

Lezers van je verhaal zullen waarschijnlijk bepaalde interesses met elkaar gemeenschappelijk hebben. Wanneer je schrijft over de Tweede Wereldoorlog is het niet raar wanneer je ideale lezer interesse toont voor oorlogsmemorabilia, epische vechtscènes en politieke intriges.

Dieper dan diep: waarom?

Allerbelangrijkst is misschien wel dat je nadenkt over waarom je ideale lezer überhaupt leest?

Bij sommigen draait het puur om entertainment – dat kan gaan van avontuur tot romantiek. Anderen voelen misschien de behoefte om intellectueel uitgedaagd te worden door de boeken die ze lezen.

Wanneer jij weet waarom je ideale lezer naar boeken grijpt, kun je dit verwerken in je verhaal zodat het zeker voldoet aan haar behoeften.

[/vc_column_text][vc_empty_space height=”20px”][ld_fancy_heading tag=”p” tag_to_inherite=”h5″ use_inheritance=”true” color=”#bf6d33″]⬇️Wil jij aan de slag en bepalen wie je ideale lezer is? Vul hieronder je gegevens in en ontvang een handige invuloefening in je mailbox. ⬇️[/ld_fancy_heading][vc_empty_space height=”20px”][/vc_column][/vc_row]