Ik wilde het niet meer doen zoals het ‘hoorde’. Ik wilde op zoek naar mijn manier.

Afbeelding van Michelle Korthout - eigenaar van Mims en Content // mimsencontent.be

Ik kom niet uit een nest van ondernemers.

Niemand in mijn familie heeft dat ondernemende gen in zich, of er is alleszins niemand die ernaar durft te leven. Mijn papa heeft altijd hard gewerkt in loondienst en mijn mama was tot mijn 18 jaar huismoeder. Dag en nacht sloofde ze zichzelf uit voor mij en mijn zus, om ons een zorgeloze jeugd te geven vol liefde en aandacht.

Ondernemer worden was dus allesbehalve een vanzelfsprekende keuze voor mij. En toen ik die keuze maakte, botste ik op een pak weerstand. Want zou ik niet beter voor de veiligere keuze gaan? Voor de makkelijkere keuze?

Ik startte mijn pad als zelfstandige als freelance redacteur en copywriter.

Dit hield in dat ik enerzijds voor verschillende uitgeverijen werkte en hen hielp om hun boeken uitgeef-klaar te maken. Ik ging op zoek naar ontbrekende punten, dt-fouten en kromme zinnen alsof het een lieve lust was. Anderzijds had ik leuke solo-ondernemers als klant voor wie ik pakkende webteksten mocht schrijven.

Een leven als freelance redacteur is best chill, moet ik zeggen. Ja, het is hard werken. Maar ik hoefde me niet druk te maken om marketing, sales en positionering. Het enige wat ik moest doen, was een goede proefopdracht maken voor een uitgeverij. Eens aangenomen stroomden de opdrachten binnen. Makkelijk, toch?

Als copywriter kwam ik er niet zo makkelijk vanaf. Een ondernemer heeft namelijk niet elke maand nieuwe webteksten nodig. Dus je moet constant bezig zijn met het bereiken van nieuwe klanten. Ik was dan ook constant bezig met social media, marketing en sales. En ik deed dat op een manier waarvan ik dacht dat het de enige manier was om succesvol te zijn. (Ik noem het de Amerikaanse, commerciële manier.)

Je moet pushen om sales te sluiten. Elke dag op social media laten zien wat je aanbiedt. Mensen voor je winnen door bakken kennis te delen. Dagelijks een e-mail sturen naar je lijst met boodschappen als ‘nog 24 uur tot de deuren van de cursus sluiten!’.

Afbeelding van Michelle Korthout - eigenaar van Mims en Content // mimsencontent.be

Het begon al snel te wringen.

Ik dacht dat dat de enige manier was om mijn bedrijf tot een succes te maken. En dat wilde ik zo graag; van mijn bedrijf een succes maken. Ik wilde aan mijn omgeving laten zien dat ik het wél kon, en dat ik de juiste keuze had gemaakt toen ik die veilige optie opzijschoof. Dus voerde ik kei harde marketing, commercieel, op en top Amerikaans. Want dat was de enige manier, toch?

Maar dit begon al snel te wringen bij mij. Marketing en social media bezorgden me een bittere smaak in de mond. Ik zuchtte en stribbelde intern tegen wanneer ik ‘socialmediacontent maken’ op mijn planning zette. Weer pusherige content maken. Weer niets anders dan kennis delen. Ik begon er stilaan een degout van te krijgen. En op de duur wilde ik er gewoon mee stoppen. Geen marketing meer, en geen social media meer. De boel mocht ontploffen.

Ik besefte meer en meer dat deze manier van marketing gewoon niet bij mij paste. Het stond haaks op wie ik was. Het schuurde elke dag zo hard dat mijn spreekwoordelijke bovenbenen gewoon open en bloot lagen, kapot geschaafd. Duidelijk was het wel: het kon zo niet meer verder. En dus ging ik op zoek naar andere mogelijkheden.

Wie zoekt die vindt.

Het was geen makkelijke zoektocht, maar uiteindelijk heb ik een vorm van marketing gevonden die wel bij mij past. Een zachtere, natuurlijke manier. Een manier waarbij je meer inzet op inspiratie en connectie, waar je werkt met een langetermijnvisie, en werkt aan langetermijnrelaties. Waar je volgers klanten worden, en uiteindelijk fans, omdat je op een dieper niveau met hen in verbinding gaat.

Om zo’n diepe connectie met mijn volgers/klanten te bereiken, moest ik meer inzetten op mijn verhaal; laten zien wie ik ben, waar ik vandaan kom en waar ik naartoe ga, waar ik in geloof en waarop ik wil inzetten. Eindelijk kon ik mezelf laten zien, de echte Michelle, de volledige Michelle.

En dat is net zo goed marketing, maar dan zonder die vieze, bittere bijsmaak die ik vroeger in mijn mond proefde en onmogelijk van me af kon schudden.

En nu zoek ik elke dag naar zo’n manieren.

Ondernemen is geen ‘one size fits all’. Marketing is dat ook niet. Dat heb ik zelf aan den lijve ondervonden.

Vandaag help ik ondernemers om ook hun eigen pad te zoeken; een manier van ondernemen die voor 100% aansluit bij wie ze zijn als persoon.

De basis daarvan is hun authentieke verhaal. Van daaruit vertrekt alles en ontstaat er zoveel moois. En dat ik elke dag mag zien hoe mijn klanten dit ontdekken, geeft me bakken vol energie.

Wie is Mims?

Mims, dat ben ik. Eigenlijk is het Michelle, maar die naam hoor ik niet meer zoveel. ‘Mims’ is een verzinsel van mijn zus. Toen ze heel lang geleden net begon te praten, bleek dat ‘Michelle’ te moeilijk was voor haar. Haar tong draaide er helemaal van in de knoop. En zo werd ‘Mims’ geboren.

Mims in’t kort:

  • Geboren en getogen in de parel der Kempen.
  • Boekenwurm in hart en nieren.
  • Liefhebber van verhalen, in eender welke vorm.
  • Viert successen liever met een zak chips dan met een fles bubbels.

Nu is het aan jou

Ik ben een nieuwsgierig snuitertje: wie ben jij? Wat houdt jou bezig? Tegen welke zaken loop je aan? Welke vragen heb je?

Ik ontvang met veel liefde en plezier een mailtje van jou.